top of page

Diy raffia wandhanger maken

Ik zag elke keer van die mooie wandhangers voorbij komen gemaakt van raffia. Dat stond al even op mijn to do lijstje om zelf ook een keer te gaan maken. Nu we aan huis gekluisterd zitten door de corona en de sneeuw, had ik mooi even de tijd om hem nu dan eindelijk te gaan maken. Ik zat nog te twijfelen of dat ik de raffia aan een ronde ijzeren ring zou maken of gewoon recht. Hier thuis vonden ze de rechte variant het leukst, dus ben ik daar maar voor gegaan. En zo is mijn eigen gemaakte raffia wandhanger geworden!






Het is een leuk project om lekker aan tafel met een kopje thee en een lekker achtergrond muziekje te maken thuis. Maar even terug naar mijn raffia wandhanger. Hoe kun je zelf thuis deze wandhanger maken? Ik leg het je hieronder uit.



Wat heb je nodig:


- 4 bolletjes raffia ( zie foto hieronder welke ik gebruikt heb )

- Dubbelzijdig tape

- Schaar

- Liniaal

- Hard board / of karton

- Stok om hem op te hangen




Hoe ga je te werk:


Dit is de raffia die ik gebruikt heb, ik had nog een klein restje raffia liggen ( dat had ik over van de spiegel ) En heb er 3 bolletjes bijgekocht. Achteraf had ik spijt dat ik niet 4 bolletjes gekocht had. Want eigenlijk wilde ik de bovenkant helemaal vol en dicht hebben ( waar het project nu aan vast hangt. Daar waar de "klosjes" nu aan hangt wilde ik dicht tegen elkaar aan hebben. Omdat ik dus raffia te kort kwam heb ik er ruimte tussen moeten laten. Ook leuk hoor, maar had het liever dicht gehad. Maar dat kan ik altijd nog aanpassen straks. Een bolletje raffia kost € 2,40



Ik had nog een stuk hard board liggen ( een achterwandje van een Ikea kastje wat ik over had ). Maar je kunt ook een stuk karton van een stevige doos gebruiken. De maat van het hard board wat ik gebruikt heb is: 58 cm lang en 34 cm breed. In dat hard board heb ik aan de bovenrand 5 gaatjes gemaakt. Door deze gaatje heb een een stukje raffia gestoken en aan de stok vast gemaakt. Ik moet hem straks tenslotte wel op kunnen hangen. Mijn stok is 40 cm lang en heeft een doorsnede van 2 cm. De stok had ik ook nog liggen die heb ik toen een keer gekocht bij de Praxis. Om het hele hard board te bedekken heb ik laag voor laag, van links naar rechts raffia aangebracht. Je begint aan de onderkant en werkt zo naar boven. Ik ben de raffia in stukjes van 22 cm gaan knippen en zo één voor één op het dubbelzijdig tape geplakt. Ja... het is veel werk maar wel leuk om te doen. Het is geen vervelend werk ( vind ik dan he ).



Vergeet niet om de laag met dubbelzijdig tape ook aan de zijkanten van je board / karton te plakken. En daar ook een stukje raffia op te plakken. Anders kijk je aan de zijkant zo tegen je board aan.




Je ziet dat als je een laag raffia geplakt heb dat het dan nog een beetje doorschemert. Dat geeft niet want je volgende laag raffia bedekt dat stuk dan weer. Dit blijf je zo doen tot je het hele board / karton tot boven bedekt hebt. Eenmaal boven en dus klaar met het beplakken van je board / karton, kun je kwastjes / tassels gaan maken om de bovenkant af te werken. Ik heb lengtes van raffia geknipt van 52 cm. Dubbel gevouwen en om de bovenkant van de stok gedraaid. Ik heb eerst kwastjes / tassels vast gemaakt op de plekken waar de raffia al vast zat aan de stok. Omdat de kwastjes dan wat van het board / karton af hangen heb ik onder de kwastjes en dus op de raffia nog een stukje dubbelzijdig tape geplakt en zo de kwastjes vast gedrukt op het board.




Aan de zijkant van mijn raffia wandhanger zie je geen hardboard meer omdat ik net ff de hoek om ben gegaan door ook aan de zijkanten een stukje dubbelzijdig tape met raffia te plakken.




k wilde eigenlijk dat de raffia iets stijler aan mijn board hing en wilde het ( als ik klaar was ) gaan strijken om het stijl te maken ( dat had ik ook gedaan bij de spiegel ). Maar toen ik helemaal klaar was vond ik het toch wel iets hebben zo gekruld! Dus heb hem zo gelaten.





Ik ben heel blij met het eindresultaat. Het is wel even een werkje maar geen rot werk en dus leuk om te doen. En hoelang ben ik er mee bezig geweest? Tja, ik houd de tijd nooit bij als ik zoiets doe maar Ik ben in de ochtend begonnen in later in de middag gestopt. En de volgende ochtend weer verder gegaan en in de middag af gekregen. Dus 2 morgens en 2 middagen whahaha.


Ik hoop, dat mijn uitleg om deze raffia wandhanger zelf te gaan maken thuis, duidelijk is. En ben je van plan om hem ook zelf te gaan maken, heel veel succes en veel plezier met maken!




Fijne dag vandaag, geniet van de sneeuw ( ikke niet! ) en stay safe!



bottom of page