top of page

Diy wandkleed maken

Allereerst.. Fijne Koningsdag allemaal! Wij zijn net thuis van de kleedjesmarkt en daar een lekker ijsje op het terras gegeten! Wat een gezelligheid en het weer zit gelukkig ook mee vandaag! Gisteren ben ik aan de slag gegaan, om een nieuwe wandkleed voor in onze hal te maken. Super minimalistisch maar ik vind hem heel geslaagd geworden...



Eigenlijk hou ik wel van simpel en minimalistisch. Hoe heb ik deze leuke wandkleed gemaakt? Hieronder leg ik het stap voor stap uit..



Wat heb je nodig:


x stof (katoen) van 70x50 cm

x potlood

x liniaal

x spelden

x naaimachine

x ronde stok

x tekst voor op het stof

x stukje touw



Hoe maak je het wandkleed:


Je hebt een lap stof nodig van 75x54 cm. Je tekent 2 cm aan de zijkanten af en aan de bovenkant 5 cm. Aan de bovenkant ligt het er een beetje aan hoe dik je stok is die je erin gaan doen.



Spelt de zijkanten dubbel naar binnen, tot je potloodlijn en spelt het tot boven af. Ik heb zelf de onderkant niet afgespeld. Dit omdat aan mijn onderkant een rafeltje zit en dat wel een leuk effect vind. Dus heb ik de onderkant zo gelaten.




Naai de zijkanten met je naaimachine dicht en naai de omslag van het tunneltje (waar je stok door komt) ook dicht.



Steek je stok door het tunneltje en je wandkleed is klaar! Nu nog tekst erop maken...



Ik was eigenlijk van plan op een afbeelding op het wandkleed te borduren (vandaar ook het bolletje zwarte wol op de foto) maar wilde toch liever tekst erop maken..



Ik heb op mijn computer een tekst gemaakt en deze uitgesneden met mijn plotter (Cricut Maker). En met mijn Cricut Heatpress op het wandkleed geperst. Nu hoor ik jullie al denken.... Ik heb geen plotter!! Geen probleem. Je kunt de tekst ook uitprinten, deze onder je stof leggen en met een potlood overtrekken op je stof. Daarna trek je met een stift de lijnen over op je stof en kleurt ze in. Dan heb je hetzelfde effect. Vind je het leuk om te borduren? Dan borduur je de tekst op de stof! Ook een super leuk idee..



Ik heb van de tekst die ik gebruikt heb een PDF bestand gemaakt. Dus wil jij ook z'n leuke wandkleed voor in huis maken? Dan kun je de tekst hieronder downloaden!


Download link:




Als laatste knoop je aan de stok nog een leuk touwtje om de wandkleed op te kunnen hangen en de wandkleed is klaar!





De tekst heb ik niet zelf verzonnen maar heb me laten inspireren door een a6 kaart van Zusss waar de tekst op stond. Hij hangt nu te pronken in onze hal en ben er super blij mee!



bottom of page