top of page

Diy Kerst pegdolls

Toen ik de pegdolls in Sint en piet versie online zetten werd er al gevraagd of dat er ook een Kerst versie zou komen. Nou dat had ik al in mijn hoofd zitten dus heb toen meteen meer houten poppetjes ingeslagen. De Sint is weer ons land uit dus tijd om mijn Kerst versie online te zetten!




Het was wel wat meer werk omdat ik 4 verschillende poppetjes heb gemaakt. Maar ook deze vind ik weer super leuk geworden. Hieronder leg ik uit hoe je deze leuke pegpoppetjes zelf kunt maken thuis.



Wat heb je nodig:


x Houten poppetjes (Wibra)

x Acrylverf en kwasten (Action)

x Gekleurd vilt

x Schaar

x Lijmpistool

x Templates voor het vilt



Download link:






Deze houten poppetjes (die je kunt kopen bij de Wibra) had ik al in huis. De poppetjes zijn 7 cm hoog.




Het vilt had ik ook al in huis (al een paar jaar) dus ik weet niet meer waar ik het toen gekocht heb maar er zit vast wel een hobby winkel bij jou in de buurt waar je vilt kunt kopen. Acrylverf en kwasten heb ik bij de Action gekocht.




Download hierboven in de download link de templates voor de poppetjes. Er staat bij voor welk poppetje het is. Print de template uit en knip alle mallen uit.




Trek de mallen over op het vilt en knip alles uit.



De Kerstman heb ik niet helemaal geverfd, dit zie je toch niet want zijn jas komt er over heen. Ik heb alleen de onderkant een stukje zwart geverfd en zijn gezichtje erop gemaakt. Voordat je het gezicht erop verft, zet even de muts op en hou zijn baard ervoor. Markeer dan pas waar je zijn ogen wilt hebben.



De riem met gesp staan niet op de templates. De riem is gewoon een dun strookje zwart vilt en de gesp heb ik uit de hand even geknipt.. Met een lijmpistool heb ik alle vilt stukjes erop gelijmd... Voor de fluffy bal aan zijn muts, heb ik dit balletje gebruikt. Die lag volgens mij al 20 jaar hier in huis. Je kunt ook een klein pomponnetje maken.. Of misschien heb je zelf wel iets in huis liggen wat je er op kunt lijmen...



Het rendiertje heb ik eerst helemaal bruin geverfd, toen pas het snuutje en buik erop geverfd.



En toen had ik ruzie met mijn lijmpistool. Met de oren erop lijmen kwam er telkens een hele dot lijm uit het pistool. Die lijmsporen kreeg ik er dus niet meer vanaf... Op de templates zie je een mal staan: borst hert. Deze had ik uit wit vilt geknipt en na het verven voor het poppetje gehouden. Ik vond zonder borst stukje leuker, dus die heb ik niet erop geplakt. Ik heb hem wel op de mal laten staan zodat je zelf kunt kiezen of je hem gaat gebruiken of niet. Misschien vind jij hem wel leuk staan op jou poppetje...



Bij het elfje heb ik oogjes en blosjes op het poppetje geschilderd. Het lijfje heb ik ongeveer dezelfde kleur groen gegeven als de muts en de gele stippen dezelfde kleur als zijn kraag... Plak de kraag aan de achterkant vast met het lijmpistool. Zijn puntmuts ook vastgelijmd aan het hoofd...



Bij de sneeuwpop heb ik 4 lagen wit aangebracht. De witte acrylverf dekt niet in 1 keer. Het droogt gelukkig heel snel. Zwarte stippen op zijn buik, ogen en blosjes op het gezicht en omdat ik geen oranje vilt in huis had, heb ik de wortelneus van een stukje papier gemaakt. De das aan beide uit eindes ingeknipt zodat er franjes aan het dasje zaten. De das hier en daar vast gelijmd aan het poppetje. En toen kwam het... het hoedje! Weer ruzie met mijn lijmpistool ggrrrrr. Hij zit vast maar net zoals bij het rendier, lijmresten op het vilt. Ik denk dat ik aan een nieuwe lijmpistool toe ben! Op de fotos zie je heb best goed maar als ze zo bij elkaar staan in huis, valt het eigenlijk niet op.







Ik vind ze wel heel leuk geworden en het is een leuk projectje om te doen. Doei Sint en hallo Kerst.. Voor degene die ze gaat maken, succes! En als er nog vragen zijn hoor ik ze graag.


x Debbie



bottom of page