top of page

Diy Kerst ster van papier maken

Je ziet ze overal voorbij komen als diy project of ze zijn te koop in de winkels. Nou dat laatste gaat hem niet meer worden, nu de winkels dicht zitten i.v.m de lockdown. Dus ben ik zelf maar aan de slag gegaan vanmorgen en zo is mijn eigen ster geworden!






Hij staat leuk zo voor het raam achter de Kerstboom. Hij is niet perfect maar ik ben er blij mee. Hoe heb ik deze papieren ster gemaakt? Hieronder leg ik het uit.


Wat heb je nodig?

- A4 papier

- Potlood

- Liniaal

- Schaar

- Lijm

- Draad




Je hebt 5 A4-tjes nodig in totaal, ik heb gekozen voor bruin craft papier. Dat is net ff iets dikker dan gewoon kopieer papier. Je meet met je liniaal de afmeting 20 cm x 25 cm op je A4 papier en teken dit af met je potlood. Dit doe je dus 5x en knip de maat uit.





Dan zet je in de lengte van je blad om de 2,5 cm een klein ( hulp ) streepje. Dit is de maat van je vouw.




Nu ga je ( net zoals vroeger op de kleuterschool ) het om en om, omvouwen. Soort harmonica vouw. Dat zijn dan in totaal 8 vouwen op 1 blad. De vouwen moeten wel strak op elkaar zitten, vandaar dat ik dat hulp lijntje van 2,5 cm heb gemaakt.



Dan teken je een patroon wat je leuk vind op de voor kant van 1 vouw. Let op dat het begin van je éérste vouw/voorkant van je vouw, naar beneden wijst en niet omhoog ( zie foto hierboven ). Dan pak je het blad ingevouwen bij elkaar en knip je het patroon uit. Dit doe je bij alle 5 de blaadjes. Ik heb het patroon van het eerst blad, telkens overgetrokken op het volgende A4 blad. Als je hiermee klaar bent plak je ze alle 5 in de lengte aan elkaar vast.




Nu is het een kwestie van de laatste uit eindes aan elkaar plakken, dat is wel even lastig. Je knipt nog een groot rondje uit voor op de achterkant en plakt deze goed in het midden ( anders klapt hij in het midden open ). Wel even goed laten drogen! Ik heb hem opgehangen en daar heb ik een stukje witte naaigaren voor gebruikt. En klaar is je ster!




Super leuk geworden toch! Je kunt je patroon zo maken wat jij leuk vind. En de kleur hoe jij je ster wilt hebben bepaal je ook zelf. Of je maakt een maatje kleiner erbij, ook heel leuk!


Fijne dag vandaag! en... Stay safe!




Comments


bottom of page