top of page

Diy kerstballen met droogbloemen maken

Over een paar weken staat Kerst alweer voor de deur. Ik wilde dit jaar een leuk presentje maken voor in de Kerstboom. Leuk om zelf in je boom te hangen of om als presentje te geven aan iemand. Ik kwam bij de transparante ballen uit, daar wilde ik iets moois in gaan maken. En omdat ik de ballen als presentje weg ga geven, moest er wel een houder onder zitten, met de labels en ophangtouwtje eraan, is het een leuk presentje geworden! Hieronder leg ik uit hoe je zelf deze leuke kerstballen met houder kunt maken.




Wat heb je nodig:


x Transparante kerstballen

x Lijm

x Schaar

x Liniaal

x Witte klei

x Droogbloemen

x Touwtje

x Perforator

x Templates van de houder en labels




Download link:






Hoe maak je het:


Bij de Wibra kocht ik deze transparante Kerstballen, ze hebben een doorsnede van 6 cm en zijn per 2 verpakt en te koop voor € 0,79 cent. Je hebt ze ook nog een maatje groter van 8 cm doorsnede. Ze passen allebei qua maat op de houder. Klei had ik al in huis en op pad geweest voor leuke droogbloemen voor in de bal.




Download de template van de houder en labels hierboven en knip alles uit. Ik heb mijn houder met mijn Cricut Maker uitgesneden. De meeste van jullie hebben geen snijmachine.. maar dit is ook heel goed met de hand uit te knippen!



Er staan geen vouwlijnen op de houder dus pak een liniaal erbij , leg de uitgeknipte houder met de tekst naar beneden op je tafel en leg je liniaal aan de uitkepingen. Vouw de lengte om naar binnen, zie foto hierboven.. Vouw ook de driehoekjes mee..



Vouw de driehoekjes een slag naar binnen, dit word het punt wat de zijkanten van de houder met elkaar verbind. Breng lijm aan aan de driehoekjes..



Plak alle hoeken aan de zijkanten vast..




De houder voor je kerstbal is klaar! Zo simpel is het...



Snij stukjes klei van 2 x 2 cm voor de kleine kerstbal en 3 x 3 cm voor de grote Kerstbal. Ik heb gekozen om een vierkantje te snijden uit klei, maar een rondje is ook leuk...



Knip kleine stukjes droogbloemen af en steek ze in het klei.. Niet te hoog, anders kan de bal niet dicht..




Maak je transparante kerstbal open en zet de helft van de droogbloemen in klei in de bal. Alles wat er nu aan de bovenkant uitsteekt, heb ik gewoon afgeknipt..




Maak je kerstbal dicht en kijk of dat hij recht in de bal zit. Dit kun je zien aan het ophang stukje waar het touwtje door heen moet aan de bovenkant van de kerstbal.. Anders maak je hem weer open en zet je hem recht erin...



Rijg een touwtje van ongeveer 22 cm lang door het oogje bovenop de kerstbal en rijg de labels eraan. De labels heb ik uitgeknipt en aan de bovenkant, schuin op elkaar geplakt en een gaatje met de perforator erin gemaakt.. Als je de labels los eraan rijgt dan zitten ze straks voor elkaar en zie je er 1 niet..



Maak een knoopje aan de bovenkant in het touwtje en je eigen gemaakt kerstbal met droogbloemen in houder is klaar!



Eindresultaat:












Zoals je ziet op de foto heb ik de ballen van 6 cm en 8 cm doorsnede gebruikt. En allebei even leuk om te zien. Als ik moest kiezen tussen de twee ballen qua maat dan gaat mijn voorkeur wel uit naar de grotere bal. Super leuk om te maken, om te zien en om te geven als presentje. Pak het geheel leuk in in cellofaan voordat je het weggeeft. Super leuke kerstbal met droogbloemen wat echt van deze tijd is!


Voor degene die ze gaat maken, veel maak plezier!



Groetjes Debbie



bottom of page