top of page

Sint en Piet peg poppetjes

Ja ja, ik weet het! Ik ben heeeel vroeg. Maar je kunt ze maar vast klaar hebben staan toch? Ik kwam bij de Wibra grote peg poppetjes tegen en heb ze meteen meegenomen. Maar wat ga ik van de poppetjes maken? Even zitten neuzen op Pinterest en kwam sint en pietjes tegen. Jaaaa, dat vond ik leuk, die ga ik ook maken! Zo gezegd zo gedaan en zo is mijn Sint en Pietjes geworden...




Super cute geworden toch! Jij kunt ze zelf ook maken thuis. Hieronder leg ik uit hoe ik deze leukerds gemaakt heb en wat ik gebruikt heb.




Bij de Wibra heb ik deze peg poppetjes (set van 4) gekocht voor 1,49 de poppetjes zijn 7 cm hoog en 3 cm breed. Het vilt had ik nog liggen op rood na. Die heb ik even bijgekocht.



Wat heb je nodig:


- De 4 peg/houten poppetjes

- Gekleurd vilt

- Potlood

- Schaar

- Lijmpistool

- Naald en draad

- Acryl verf

- Kwasten

- Sint en Piet vilt mallen




k heb mijn vilt items op papier gezet voor jullie zodat jullie ook de mallen hebben om de Sint en Pietjes thuis te kunnen maken. Hieronder vind je de download link naar de vilt mallen.



Download link:





Je download de vilt mallen hierboven en print ze en knip ze uit. Omdat ik mijn Sint en 3 pietjes al gemaakt had. Heb ik helaas niet alle maak foto's.. Ik heb eerst de lijfjes geschilderd met acryl verf (gekocht bij de Action). Ik heb de verf gemengd zodat ik dezelfde kleur had als de mutsjes van de pietjes.




De mijter, het kruis, de cape en de baard van Sint spreekt wel voor zich toch? Van de muts en kraag van het pietje heb ik even maak foto's gemaakt voor jullie..




Als je de pieten muts hebt uitgeknipt, pak je naald en draad erbij. Rijg het draad door de naald en trek het draad naar beneden, maak aan de onderkant een knoopje. Nu heb je dubbeldraad. Rijg om en om langs de rand van de muts...




Eindig met het draad aan dezelfde kant als het draad waar je begonnen bent..




Trek nu het draad samen en pas even op het houten popje of de muts past. Past hij goed? leg dan een knoop in de twee draden...




Hetzelfde doe je met de kraag van piet...




Beetje moeilijk te zien op de foto hierboven maar je rijgt om en om alleen aan de binnenrand...




Als je het lijfje geschilderd heb kun je de kraag over het hoofd trekken. Trek de kraag aan de twee garen aan zodat je plooitjes krijgt. Knoop zo strak mogelijk dicht.. Schilder met acryl verf het gezicht erop en lijm met een lijmpistool de muts op het hoofd. De veer op de muts heb ik later nog erop gemaakt met zwart vilt. Daar heb ik helaas geen mal van gemaakt. Maar dat gaat jou vast ook wel lukken uit de hand.



Eindresultaat:









Super leuk setje geworden om rond Sint tijd leuk ergens neer te zetten! Ook leuk voor juffen om samen met de kids een sint of pietje in de klas te maken..


Succes met maken en nog een fijne dag!


x Debbie



bottom of page