top of page

Sint en Piet snoep stokjes maken


Sint en piet items maken vind ik zo leuk. Het is alleen steeds moeilijker om iets te maken wat er nog niet is of bijna niet is. Ik zag op een braziliaanse site de transparante ballen voorbij komen op een stokje. Mijn brein begint dan meteen te werken en dacht... wat is dit leuk om in sint en piet versie te maken! Zo gezegd zo gedaan...



Het was even een zoektocht hoe ik het ging maken. Ik dacht aan ballon stokjes... Stad en land afgelopen maar echt nergens in de winkels te vinden! Toen dacht ik plastic rietjes... ook die zijn nergens meer te vinden, want die mogen niet meer verkocht worden. Onze zoektocht ging door totdat we in de Xenos kwamen, mijn man stond ermee in de hand en zei.. is dit iets? Nou ja.... super!!!



Mooi rond en lekker lang.. Het zijn houten suikerspinstokjes van de Xenos. Er zitten 20 stuks in een verpakking 40 cm lang en kost € 3,19 Yes!!! Nu kon ik ze gaan maken. Thuis heb ik even mijn transparante kerstballen van de Wibra (die ik vorig jaar had gekocht) op gezocht. Ik had 2 maten in huis met een doorsnede van 6 cm en 8 cm. De transparante kerstballen zijn dit jaar weer in 2 maten bij de Wibra te koop en ze liggen al in de winkels! Dus hop hop naar de Xenos en de Wibra.



Ik ga stap voor stap uitleggen hoe je zelf deze leuke snoep stokjes thuis kunt maken.


Wat heb je nodig:


- Transparante kerstballen (Wibra)

- Suikerspinstokjes (Xenos)

- Printer

- Schaar

- Lijmpistool

- Gekleurd lint

- Pepernoten

- Sint en Piet templates



Download linken:






Download de Sint en Piet templates hierboven. Ik heb allebei de maten gemaakt. Nu laat ik deze maak uitleg zien met de 8 cm doorsnede bal. Het is maar 2cm verschil maar dat zie je heel goed. Mijn voorkeur gaat uit naar de 8 cm ballen.. Print de templates uit op stevig papier en knip de sint en piet rondom uit..



Om het stokje in de bal te kunnen steken moet je eerst een gat in de bal maken. Je kunt het met de punt van een houtbrander er door branden. Ik heb het met mijn dremel gedaan. Een gaatje geboord een eigenlijk het gat steeds groter gemaakt net zolang tot het houten stokje erin paste. Maar het gat niet te wijd, dan heeft het stokje geen houvast meer...



Boor het gat precies achter het lipje die op de transparante kerstbal zit...



De houten suikerspin stokjes zijn 40 cm lang. Ik heb voor de 6 cm ballen een lengte aangehouden van 20 cm en voor de 8 cm ballen 25 cm. Knip het stokje op maat.. Je kunt het zagen maar ik heb het gewoon doorgeknipt..



Steek het stokje door het gat in de bal...



En lijm met een lijmpistool het stokje aan de achterkant van het lipje die op de kerstbal zit vast..



Dus breng geen lijm aan aan de voorkant van het lipje. Als je de bal straks dicht gaat maken komen de 2 lipjes tegen elkaar en als er lijm tussen zit, sluit het straks niet goed meer..



Plak nu de sint (of piet) op het stokje in de bal..



Draai lint om het stokje tot het eind en lijm de uiteinde vast. Plak het lint niet over het lipje heen..



Vul de transparante bal met pepernoten (of iets anders lekkers)..



En sluit de bal met de andere helft van de kerstbal.. TIP: Plak een klein stukje plakband aan de bovenkant en onderkant van de bal om de sluiting te zekeren. Zodat de bal niet open kan springen en al de pepernoten op de grond ligt...



Maak van lint en strikje...



En plak het strikje op het lipje onderaan de bal..



En klaar is je Sint en Piet snoep stokje!!



Hierboven zie je 2 ballen met een doorsnede van 6 cm en 1 grote bal van 8 cm doorsnede.






Nou super leuk idee om te maken toch! Ik ben al van plan om nog meer snoep stokjes te maken. Kerst, Pasen... Dus die zijn zullen wel voorbij komen straks. Maar voor nu.. Veel maak plezier!


x Debbie




bottom of page