top of page

Kerst poster borduren

Ik wilde een Kerst poster maken, maar dan net ff anders dan een normale geprinte poster. Ik vroeg me af of je ook op papier kunt borduren? Nou dat wilde ik dus even uittesten. Ik ben geen borduur fan maar zo af en toe een klein projectje vind ik wel leuk om te doen. Ik ben achter mijn computer gekropen en heb een borduur patroon van een kerstboom op A4 formaat gemaakt. Tekst eronder gezet en uitgeprint. Het lukte en ik vind het eindresultaat erg leuk geworden.



Het ziet er heel leuk uit en de wol ligt echt op de poster. Hieronder leg ik uit hoe je deze leuke Kerst poster zelf kunt maken.



Wat heb je nodig:


x wol / garen

x kerst poster

x scherpe naald

x borduur naald

x schaar



Download link:





Ik heb het borduur patroon op A4 glossy fotopapier geprint van de Action klik hier. Vond een glansje op de achtergrond wel leuk.



Als je goed op de foto hierboven kijkt, dan zie je licht grijze lijntjes lopen van boven naar beneden.. Je borduurt van het ene stipje naar het stipje eronder..



Prik met een scherpe naald eerst alle zwarte puntjes door. Als je dit met een stompe borduurnaald gaat doen dan kom je niet makkelijk door het papier en kreuk je het papier.. Dus je gaat alle zwarte puntjes eerst voor prikken! Ik heb ze zo door geprikt, zonder er iets onder te leggen. Op de rand van de tafel (lekker onhandig ook) maar ik had niks om er onder te leggen. Misschien is een stukje kurk eronder wel handig?




Als je alle zwarte puntjes hebt doorgeprikt, ziet het aan de achterkant zoals hierboven uit... Als je naast een zwart puntje prikt, maakt niet uit daar zie je straks niks meer van..



Om wol door een borduurnaald te krijgen, dat is een dingetje... Ik heb daar een foefje voor. Pak een klein stukje plakband, plak het aan de punt van het draad en druk het plat. Zo krijg je heel gemakkelijk en snel het draad door het oog van de naald. Als het draad door het oogje zit, trek je het stukje plakband er zo vanaf..



Prik van onderuit in de poster, trek het draad er door tot dat je bijna aan het eind zit en leg dan een knoopje in het draad. Zo kan het draad niet meer door de poster heen en zit je draad vast aan de achterkant..



Borduur de ster in de gewenste kleur draad.. De kleuren dit ik heb gebruikt voor deze poster, had ik nog in de kast liggen. En ik zou niet meer weten waar ik het gekocht heb.




En borduur de kerstboom van boven naar beneden verder, volg elke keer het eerste prikgaatje boven en dan het eerst prik gaatje beneden..






Het leuke van dit borduur patroon is, dat je zelf bepaald welke kleuren draad je wilt gaan gebruiken. Zo heb je elke keer weer een andere kerstboom op je poster staan..



Het eindresultaat:







Het is een leuk werkje om te doen en het eindresultaat is super leuk toch! Een keer heel iets anders dan een geprinte poster. Veel maak plezier!



Groetjes Debbie



bottom of page