top of page

Nationale vrijwilligersdag

Op 7 December is het Nationale Vrijwilligersdag! Dan worden alle vrijwilligers in het zonnetje gezet. Vrijwilligers, mantelzorgers en andere burgers zetten zich onbetaald in voor andere mensen en/of goede doelen. Deze vrijwilligers zijn onmisbaar en het zijn er zoveel, dat maar liefst de helft van de bevolking in het zonnetje gezet mag worden. Zoveel mensen zetten zich wel eens in voor ander! Om al deze lieve mensen te bedanken voor hun inzet, heb ik een bedankje gemaakt. Hoe leuk is dat dan om te geven..





Omdat niet iedereen een knutsel fan is of daar niet zo handig in is... Heb ik twee bedankjes gemaakt. Het ene is een doosje met 4 merci chocolaatjes erin en het andere is een kaart waar je 1 merci op kunt plakken. Hieronder laat ik stap voor stap zien hoe je het merci doosje zelf kunt maken thuis.




Wat heb je nodig:


x printer

x printables

x schaar

x liniaal

x lijm

x merci

x touwtje




Download linken:






Hoe maak je het doosje:


Download de templates van het doosje hierboven in de download link. Print het op wat steviger papier. (bijv. 180 grams). Knip nog niet alles uit maar zet eerst de vouw lijnen uit. Op de printable hierboven zie je dat er buiten de lijnen een paar korte zwarte streepjes staan. Dat zijn de vouwlijnen van het doosje. Op het kleine doosje zie je aan twee kanten een inkeping zitten. Dat zijn ook lijnen die je moet vouwen straks. Maar dat zie je op de foto zo wel terug komen...



Ik heb een tool om de vouwlijnen te trekken maar ik snap dat niet iedereen zoiets in huis heeft. Het kan ook met bijv. de achterkant van een schaar. Je trekt er een soort lijn is die je straks makkelijk kunt vouwen. Ik doe dit eerst omdat ik de hulp lijnen aan de buitenkant van het doosje heb gezet en als je alles uit gaat knippen je die hulplijnen kwijt bent.



Hierboven zie je de vouwlijnen lopen.. dus ik kon mijn doosje gaan uitknippen..




Vouw de twee vouwlijnen naar binnen. Dit gedeelte is de buitenkant van het doosje..



Vouw nu alle vouwlijnen van het binnen doosje naar binnen. Waar de twee lipjes in het midden zitten, word de onderkant van het doosje waar de Merci chocolaatjes in komen te staan..



Lijm nu eerst de middelste (kleine lipjes) vast aan de binnenkant van het lange stuk ervoor (waar de tekst opstaat)



Zo dus... Soms moeilijk te verwoorden wat je bedoeld ;)



Lijm nu het laatste lange strookje vast aan de binnenkant van het doosje..



Je doosje waar de 4 Merci chocolaatjes in komen is nu klaar..



Breng lijm aan aan de achterkant van het doosje en plak het doosje op de buitenkaart aan de binnenkant vast..



Let goed op dat je ze netjes op de randjes van de kaart plakt..



Zo'n doos Merci is heeeel verleidelijk als dat in mijn buurt staat! Uuhhh... iets met chocolade verslaving.. Dus na er eerst een paar achterover te hebben geslagen, kon ik de 4 Merci chocolaatjes in het doosje doen!




Pak een leuk touwtje erbij en strik het doosje ermee dicht..




En je Vrijwilligers bedankje met Merci chocolaatjes is klaar!



Super leuk geworden toch! En niet al te moeilijk om te maken. Maar voor de mensen die niet al te handig zijn of lekker snel iets in elkaar willen toveren heb ik iets simpelers.. Een kaart waar je zelf 1 Merci chocolaatje met dubbelzijdig tape op kunt plakken. Ik vond het leuk om om het chocolaatje nog een strikje te doen.















Ik weet zeker dat alle vrijwilligers die jij in het zonnetje gaat zetten op 7 December, hier super verrast en blij mee zijn! En ze verdienen het allemaal, want we kunnen ze tenslotte ook echt niet meer missen.


Veel succes met maken van het doosje en/of de kaart en veel plezier met geven!


Groetjes Debbie

bottom of page