top of page

Diy Herfst pompoen maken

Een paar jaar geleden heb ik hele leuke pompoenen gemaakt van papier (klik hier) maar dit jaar wilde ik pompoenen maken van stof! De Herfst is begonnen dus alle Herfst decoraties mogen weer in huis staan. En daar horen pompoenen ook bij. Ik had eerst een witte pompoen gemaakt, om te proberen of het iets was. Ik vond het eindresultaat zo leuk geworden, dat ik hem ook meteen in oranje heb gemaakt. En meteen voor jullie een diy project voor thuis van heb gemaakt!



Leuke Herfst deco voor in huis toch! En in alle kleuren en maten te maken. Hieronder laat ik zien en leg ik uit hoe je zelf deze leuke pompoenen kunt gaan maken.



Wat heb je nodig:


x oude shirts of stof

x bord of schaal

x stift of pen

x schaar

x naald en garen

x vulling

x touw

x tak

x lijm pistool




Hoe maak je het:


Ik had nog 3 shirts in de kast liggen. Wit, oranje en groen. Ooit gekocht maar nooit aan gehad. Dat worden mijn kleuren voor mijn pompoenen...



Leg je shirt op tafel, pak een bord of schaal erbij en leg het op je shirt. Mijn bord heeft een doorsnede van 26 cm. Hoe groter je bord/schaal hoe groter je pompoen word. Verschillende maten pompoenen maken is ook heel erg leuk!



Trek met een stift of pen de omtrek van je bord over op het shirt..



Knip ongeveer één centimeter om de omtrek de ronding uit het shirt. Knip het enkel of meteen dubbel (voor en achterkant van het shirt) dan heb je er meteen twee om te maken..



Het hoeft niet super strak en netjes geknipt te worden. Je ziet er straks toch niets meer van..



Pak een naald en garen erbij, knip een flink stuk af, trek de garen dubbel naar beneden en leg onderaan het garen een knoopje. Dubbel draad is voor de stevigheid. zodat het draad niet knapt straks als je het gaat aantrekken..



Hou de omtrek lijn aan om te rijgen. Rijg om en om een stukje garen met de ronding mee rond.. Let op dat je het begin draad niet helemaal strak trekt. Bij het begin en het eind moet je dus een stuk draad overhouden om aan te kunnen trekken.. Eindig je draad wel (net zoals het begin) aan de bovenkant..



Pak de draden bij elkaar en trek ze samen zodat er een zakje ontstaat...



Vul het zakje met vulling (ik had nog een binnen kussen liggen, daar heb ik de vulling uit gehaald). Trek af en toe het zakje weer aan en vul de zijkanten goed rond..



Breng alles een beetje goed in vorm en trek de garen strak aan, tot dat hij helemaal dicht zit.



Leg een paar knoopjes in de garen...



Draai je werk om en pak het touw erbij..




Je gaat de pompoen nu inpakken als een cadeautje... Leg het touw op tafel en zet (de onderkant van de pompoen) bovenop het touw. Breng links en rechts het touw naar boven over de bovenkant heen en draai het touw een kwart slag.. Trek goed aan en draai de pompoen om en herhaal de stap..



Let goed op dat je het touw overal goed evenredig verdeeld hebt. In totaal heb je 8 lijnen touw over je pompoen..



Knoop het touw aan de onderkant van de pompoen dicht...



Zo ziet je pompoen er nu uit...



Pak je naald erbij en rijg een stukje touw door de naald. Knoop de onderkant van het touw vast aan de "middenster" van de pompoen..



Prik de naald door het midden van de pompoen door naar de onderkant. Je gaat nu de "deuk" in het midden maken.. Trek goed aan en maak het touw aan de onderkant vast met een paar knoopjes..



De tak vond ik vanmorgen in het bos. De bovenkant van de tak knip je schuin af en de onderkant gewoon recht. Knip de tak niet te lang af. Anders is het meer tak als pompoen..



Plak met een lijmpistool de tak in het midden op het touw van de pompoen. En je Herfst pompoen is klaar! Wat ik ook veel zie is pompoenen maken van teddy stof. Teddy stofjes zijn erg populair om het moment. Zo super leuk, maar ik had helaas geen teddy stof in huis. En ik kwam ook grote pompoen kussens tegen. Op dezelfde manier gemaakt maar dan heel groot. Leuk voor op de bank. Dus je kunt ze zo klein of groot maken zoals je wilt. En de stof (glad, met motief of teddy) bepaal je ook zelf. Je kunt je creatieve brein erop los laten!



Het eindresultaat:






Ik ben iig blij met mijn eindresultaat! Ik heb nog een groen shirt liggen dus ik ga er meer maken en ook in verschillende maten. Het is een leuk diy project om te maken en niet moeilijk. En het staat super leuk in huis als decoratie!

Voor degene die de pompoenen gaan maken, veel maak plezier!


x Debbie



bottom of page